הדבר החשוב לאורח חיים בריא מלבד התעמלות הוא נושא התזונה, מכיוון שמה שאנו מכניסים לגוף הינו בר חשיבות למספר רב של דברים לדוגמא: שיפור הישגים ספורטיביים, שיפור ההרגשה הפנימית ושיפור המראה חיצוני.  הנה מספר טיפים שיעזרו לכם.

שיטה מספר 1: לשתות כוס מים בבוקר

מומלץ מאוד כרבע שעה לאחר הקיצה לשתות כוס מים וזאת מכיוון שמספר שעות לא הכנסנו נוזלים לגוף. סיבה נוספת לכוס מים היא שהמים מנקים את מערכת העיכול שנחה לה בזמן השינה, המים מנקים את מיצי העיכול שעמדו במהלך הלילה.

שיטה מספר 2: לאכול 5 ארוחות קטנות ביום

ישנם הרבה אנשים שאוכלים כדרך קבע ארוחה אחת ביום, שהיא בד"כ לא קטנה, ומתפלאים שמשמינים, יש לכך סיבה ואסביר למה זה קורה. זה קורה מכיוון שאם אנחנו אוכלים ארוחה אחת הגוף שלנו נכנס למצב של סטרס . הגוף שלנו חכם, הוא אומר אני צריך יותר אנרגיה מהארוחה היחידה הזאת שאני מקבל ואז הוא הופך חלק גדול מהארוחה למאגרי שומן וזאת מכיוון שמשומן הגוף מפיק 9 קלוריות ומפחמימה או חלבון 4 קלוריות. אז אם נאכל 5 ארוחות ביום אנחנו לא נשמין, ההפך, אנחנו נרזה. נשמע לא הגיוני? אבל ככה זה עובד

שיטה מספר 3: שמרגישים שבעים לא לאכול יותר

רב האנשים ממשיכים לאכול כשהם שבעים. חשוב מאוד לא להמשיך לאכול שמרגישים את תחושת השובע מכיוון שהגוף מאותת לנו כמה הוא יכול לספוג ואם נאכל יותר ממה שצריך המזון בעצם יהפוך לשומן.  בזמן האכילה מופרשים הורמונים מסויימים שגרומים לתחושת השובע:

הורמון ה CCK : הורמון המופרש לקיבה דרך התריסריון והוא מעביר מידע למח על כמה הקיבה שלנו מתוחה. הוא מופרש בשיא כאשר הקיבה מגיעה לגודל מסוים ואז המח מודיע לנו שאנו שבעים.

הורמון הלפטין: הורמון שמיוצר בתאי השומן. כשאנחנו מגיעים לרמת שומן מסוימת נשלח אות של שובע למח ואז התיאבון פוחת.

שיטה מספר 4: לאכול  ארוחת בוקר

תמיד שמענו שלארוחת בוקר יש חשיבות רבה, זה נכון, ואסביר מדוע. בזמן השינה מאגרי האנרגיה שלנו מצטמצמים ואנחנו צריכים למלא אותם כדי שיהיה לנו אנרגיה למהלך היום. מומלץ לאכול את ארוחת הבוקר לא פחות מחצי שעה ועד שעה לאחר שמתעוררים מכיוון שלוקח לגוף זמן להתעורר ולהכין את מערכת העיכול לספיגת מזון כי 80% מהדם שלנו בלילה נמצא בכבד. לא יותר משעה מכיוון שכמו שאמרנו מאגרי האנרגיה שלנו נמוכים ואנחנו צריכים למלא אותם.

שיטה מספר 5: לשתות לא פחות מליטר וחצי מים ליום

רב הגוף שלנו בנוי ממים. הדם שלנו עשוי ממים, השרירים שלנו מכילים מים, מיצי העיכול שלנו עשויים ממים ועוד המון דברים. חשוב מאוד לשתות גם כדי לשפר את העיכול. מכיוון כשאנו אוכלים סיבים תזונתיים, המצויים בכמות גדולה בירקות ופירות, הם סופחים אליהם נוזלים במעיים וכדי שהמזון יעבור בצורה חלקה חשוב מאוד שנשתה מים וכך נשפר את היציאות שלנו.

שיטה מספר 6: לאכול לא פחות משעתיים לפני השינה

לגוף שלנו לוקח כמספר שעות לעכל ולספוג את הארוחה. כדאי מאוד שנישן לאחר שמערכת העיכול ספגה את המזון ופרקה אותו מכיוון שבזמן השינה מערכת העיכול גם צריכה לנח ולא לעבוד ואם היא תעבוד בזמן שנישן איכות השינה שלנו תרד ויש אנשים שיהיה להם קשה להירדם.

כאדם שחי לפי השיטות הללו אוכל לאומר לכם שהם חשובות מאוד ובהחלט יכולות לשפר את איכות החיים שלנו ואם תנסו אותם תראו תוצאות יפות, שמחתי מאוד לעזור ובהמשך תוכלו לראות עוד מאמרים בנושא התזונה.

ויקטור אשכנזי, תזונאי ומעסה בכיר  www.kliniko.co.il