איך תדעו אם המדריך שלכם טוב? האם לפי כמות האנשים בשיעור? אולי לפי המוזיקה שלו? ואולי על פי הרעש וההתלהבות בזמן השיעור? אנו ננסה לעזור לכם לזהות את המדריך המקצועי.

הספינינג הוא אימון רכיבה אירובי (עובד על מערכות הלב והריאה) שמתבצע בתוך אולם על גבי אופניים נייחים. את הרעיון הגה בשנות השמונים רוכב אופניים יהודי ממוצא דרום אמריקאי בשם ג'ונתן גולדברג, שידוע גם בכינוי "ג'וני G". מטרתו של ג'וני G הייתה ליצור אימון שיתאים לרוב האוכלוסייה, תוך ניסיון להעביר אלמנטים מרכיבת החוץ אל תוך הסטודיו.

לפניכם אחדים מיתרונותיו הרבים של אימון הספינינג:

א. אימון מודרך ומבוקר.

ב. אימון אישי וקבוצתי כאחד – כל זוג אופניים מצויד בווסת התנגדות, ובהתאם להוראות המאמן מווסתים המתאמנים את רמת העומס באימון – כל אחד בהתאם ליכולתו. כך ניתן לראות בשיעורים אוכלוסיות אימון הטרוגניות: נשים, גברים, צעירים, מבוגרים, כבדי משקל, בעלי כושר גופני גבוה ובעלי כושר גופני נמוך. כולם יבצעו את אותו אימון יחד, ועם זאת כל אחד עפ"י יכולתו.

ג. אימון בטיחותי – הספינינג הוא אימון בטיחותי, מבוקר ונוח למערכת השלד. הספינינג מוגדר כאימון Low Impact, מידת הזעזועים בו נמוכה למערכת השלד. רוב הפעילויות האירוביות (ריצה/הליכה/שיעור אירובי/קיקבוקס וכד') מזעזעות את הגוף כולו ושוחקות את הסחוסים בכל פעם שהרגל נוחתת על הרצפה, בעיקר בברכיים. ספינינג  הוא אחת הפעילויות הגופניות הפחות שוחקות. הרגל נותרת צמודה לאותו משטח לאורך כל האימון, כך שאם מתאמנים נכון, אין זעזועים והשחיקה היא מנימלית.

ד. אימון אנרגטי וסוחף – באווירה אינטימית.

ה. אימון פשוט מאוד מבחינה קואורדינטיבית.

ו. אימון התורם לבריאותנו – מפתח סיבולת לב ריאה, מחזק קבוצות שרירים רבות בגופנו, גורם לשריפת קלוריות מוגברת, לירידה באחוזי השומן ומשחרר ומפיג מתחים.

לאחר שציינתי את יתרונות הספינינג אוסיף ואומר כי ספינינג הוא אימון אינטנסיבי שללא הדרכה נכונה ומקצועית עלול להיות מכאיב ולא בטיחותי.

אמנה חמש נקודות שלפיהן תוכלו לדעת האם מדריך/ה הספינינג שלכם/ן מקצועי/ת או לא.

1. חובה להתחיל בשיעור היכרות – כל מתאמן חייב להתחיל בשיעור בדרגת מתחילים (שיעור היכרות). משך הרכיבה בשיעור זה לא יעלה על 20 דקות. לאחר מספר שיעורי מתחילים (כ 3-4) ניתן לעבור לשיעור מתקדמים בהתאם להנחיות המדריך. חשוב מאד להתחיל לאט ובהדרגה, כל מתאמן והקצב שלו. כך ניתן יהיה להגיע להישגים טובים בלי להזיק לגוף. ישנם מדריכים שבשיעור ההיכרות 'קורעים' את המתאמנים, גורמים להם כאבי שרירים, הרגשה לא טובה וחוסר הנאה. מדריך כושר אישי  טוב יגרום לכם להרגשה טובה בסוף האימון ולחשק לשיעור נוסף.

2. תשומת לב למתאמנים – מדריך מקצועי נותן תשומת לב מרובה למתאמנים ושומר איתם על קשר עין לכל אורך השיעור. מדריך טוב צריך להקפיד על כללי רכיבה נכונה, על כיוון נכון של האופניים, על יציבה נכונה  ועל עבודה עם עומס מתאים. מדריך טוב צריך לרדת מהאופניים מדי פעם כדי לתקן מתאמנים שרוכבים לא נכון. קיימים מדריכים רבים שאינם באמת מתעניינים במתאמנים אלא עסוקים באימון של עצמם, לא יורדים כלל מהאופניים, לא מתקנים את  המתאמנים, במילים אחרות –  לא מקצועיים.

3. בנייה נכונה של שיעור – מדריך מקצועי יתחיל תמיד את האימון בחימום ומתיחות (לפחות 10 דקות), לאחר מכן יעבור לאימון הבנוי מראש ויסיים בשחרור ובמתיחות. השיעור ייבנה באופן הדרגתי ובהתאם לדופק המטרה של המתאמנים. מדריכים רבים אינם בונים מראש שיעור, מאלתרים, מתחילים את האימון ישר  ב'אטרף', מעלים למתאמנים את הדופק לערכים גבוהים מדי, חומצת חלב מצטברת בשרירים, הגוף מגיע לתשישות במהירות והאימון אינו אפקטיבי.

4. איזון בין רכיבה בישיבה לרכיבה בעמידה – מדריך טוב בונה את השיעור כך שכ – 60 אחוז מהשיעור מתבצע בישיבה  ו כ – 40 אחוז מתבצע בעמידה. ישנם מדריכים לא מקצועיים שרוב  השיעור שלהם מתבצע בעמידה. רכיבה בעמידה היא צורת רכיבה שיכולה להזיק  לגב אם שרירי הרגליים, הישבן, הגב והבטן לא מספיק חזקים. כאשר אחד השרירים האלה חלש, מעביר הגוף את המשקל ואת העומס למפרקי הגב והברכיים. לא מומלץ לרכוב בעמידה יותר מחמש דקות ברציפות.

5. יצירת חוויה סוחפת – מדריך ספינינג טוב יודע לסחוף את המתאמנים ולעורר עניין בשיעור, כך שלמרות המאמץ המתאמנים נכנסים לחוויה מיוחדת וסוחפת, שוכחים את צרות היום, את הקשיים ומסיימים את השיעור עם חיוך נסוך על הפנים. חשוב לציין שמדריך שצורח ושואג כל השיעור ללא הפסקה אינו בהכרח מדריך טוב. קודם כל חשובה המקצועיות וההקפדה על בטיחות המתאמנים. רק כשאלה מתקיימים ניתן להוסיף צעקות עידוד וגימיקים שונים.