70% מן האוכלוסייה נוטים לסבול בשלב כזה או אחר של חייהם מכאבי גב. לא תמיד הסיבה היא אימון גופני לקוי אלא יציבה לא נכונה ואורך חיים המלווה בישיבה מרובה במשרד או בעמידה לאורך זמן מול הדלפק. אבל אימון גופני לקוי עלול בהחלט להאיץ את הכאבים ואף להשפיע על נזקים לטווח הרחוק במידה ולא נהיה מודעים לסכנות ולנזקים שעלולים להיווצר בגוף .

איזה חלק של הגב הינו בעל הפוטנציאל הגדול ביותר לכאבים ונזקים?

אזור הגב התחתון, מה שקרוי החוליות הלומברדיות, מהווה את האזור הפגיע ביותר מאחר והוא נושא את רוב המשקל של השלד והינו בעל טווח תנועה רחב מה שמאיץ את הנטייה ליצירת עומס על החוליות בעיקר בין החוליות L4-L5.

מהם הנזקים האפשריים כתוצאה מעומס יתר ויציבה לקויה?כאבי גב

בין החוליות ישנו הדיסק המורכב מרקמת סחוס שתפקידה כמעין הבולם זעזועים אך עם השנים היא מתנוונת ונשחקת, בנוסף לכך בעת פעילות גופנית לא זהירה או יציבה לא נכונה עלולים להיווצר תופעות של בלט דיסק או במקרה הגרוע פריצת דיסק, תופעות הגורמות לדיסק לצאת ברמה מסוימת מבין החוליות וללחוץ על עצבים הנמצאים לאורך עמוד השדרה,  במקרים חריגים יידרש ניתוח לשקם את הנזק.

כיצד אימון גופני לקוי עלול להשפיע או לגרום לפציעות בגב התחתון?

רובינו המכריע אינו מכיר מספיק כיצד עובד מנגנון הגוף, שלא לדבר על חוסר המודעות לגוף בזמן הפעילות הגופנית, ישנם לא מעט מקרים בהם תוך כדי אימון אנו יוצרים תוצאות הפוכות,  במקום למתוח ולחזק את הגוף אנו מזיקים לו, כשחלק מהסיבה נמצאת במידתיות הכוח שאנו מפעילים. יש להבין שכאשר אנו מבצעים פעולה פיזית כלשהי בחלק מסוים בגוף ישנה תגובה שכנגד בחלק אחר של הגוף, השלד בנוי כמו בובה על חוטים, אתה מזיז נקודה אחת במפרק ומפרק אחר ינוע בסוף טווח התנועה, ללא גיוס נכון של שרירי הליבה, ללא יציבה נכונה בכל מנח שהוא, המתעמל עלול למצוא את עצמו בשלב כזה או אחר של חיוו הפעילים בסיכון לפציעות.

הרמת משקולות בעמידה או ישיבה, שכיבות שמיכה או עליות בטן בשכיבה, כל התרגילים הללו עלולים להשפיע ישירות על כל השלד ובעיקר על הגב, אם לא נפנה תשומת לב גם לאזור הגב ולא נדע כיצד לייצב אותו בזמן התרגול אנו עלולים להיפצע.

הגב התחתון מהווה את אחד מעמודי התווך הרגישים ביותר לפציעות הן בגלל מיקומו האסטראטגי והן בגלל טווח התנועה היחסית גדול של המפרקים באזור זה, כל פעילות גופנית שמלווה בחוסר מודעות וחוסר הבנה בסיסית של השלד והשרירים מסכנת את המתעמל. הגוף פועל כמכונה הומוגנית שיש להתייחס אליה בראיה רחבה ולא רק בחיזוק או מתיחה של שריר כזה או אחר, לכן ההמלצה שלי היא להיעזר באנשי מקצוע שיתאימו לכל אחד ואחד את האימון הנכון לו תוך עזרה מקצועית שתנחה את המתעמל כיצד להתעמל נכון מבלי ליצור נזק.

כותב המאמר:

חן גיברשטיין,
מנהל מרכז  "חן פילאטיס & יוגה" המציע מגוון רחב של שיעורים, פילאטיס, זומבה, תנועה לגיל הרך ואף שיעורי יוגה  ברמת גן.