ירידה נכונה במשקלאחוז גדול של הישראלים אימץ בשלב זה או אחר של חייו דיאטה, כזו או אחרת. בין אם מדובר בעודף משקל משמעותי, בכמה קילוגרמים מיותרים שהצטברו בגוף או בניסיון לחזור לממדים וחיטוב של לפני הלידות, רובנו כבר עברנו לפחות פעם אחת את החוויה של דיאטה. חלק גדול מניסיונות הדיאטה גם מצליחים, לפחות חלקית – מסתבר שלא כל כך קשה להפחית כמה קילוגרמים במשקל, אבל אצל הרוב ההצלחה לא נמשכת זמן רב ואנחנו חוזרים למשקל העודף לאחר תקופה. הקושי האמיתי הוא בשמירה על משקל נכון לאורך זמן ורוב שיטות הדיאטה הנפוצות לא מספקות את הסחורה בהקשר הזה.

הקצב הנכון

רוב התזונאים היום מכירים בדיאטות הכאסח למיניהם כרעה החולה הגדולה ביותר בעולם ההרזיה. מדובר על כל אותן דיאטות הרעבה, שמבטיחות ירידה דראסטית במשקל בפרק זמן קצר, תוך צמצום מוגזם במרכיבי תזונה חיוניים כמו פחמימות. אחת מתועלות הפחמימה בגופינו הוא דווקא בסיוע שלה לשריפת שומנים. דיאטה ממושכת ללא פחמימות, גורמת לא להפחתת אחוז השומן בגוף אלא להפחתה במשקל על חשבון צמצום מסת השריר, כך שהיא בעצם מחלישה את הגוף. למרות הרצון שלנו לפתור בעיות ב"זבנג וגמרנו", כמו בכל תחום משמעותי אחר בחיים, גם משטר תזונתי נכון צריך לכלול חשיבה לטווח ארוך ושמירה על איזון בטווח הקצר. ירידה נכונה במשקל צריכה להיעשות באופן מתון וממושך, מבלי להזיק לגוף או להכניס אותו למצבי קיצון שאי אפשר להתמיד בהם.

תוכנית הרזיה מקיפה ומאוזנת

תוכנית להרזיה ולירידה נבונה במשקל צריכה לכלול כמה מרכיבים חשובים: ראשית, התוכנית צריכה להיות תפורה על פי מידות הגוף, כלומר להיקבע על פי אבחון של קצב חילוף החומרים האישי, על פי אחוז השומן ויעד ההרזיה ולכן אין דיאטה אחת שדומה לרעותה. שנית, הדיאטה צריכה להיות מאוזנת : גם אם היא כוללת שינויים גדולים בהרגלי הצריכה היא עדיין תכלול את כל מרכיבי המזון החשובים, כך שהגוף לא יהיה במצב של חוסר במרכיב חיוני. שלישית, תוכנית ההרזיה צריכה להיות חלק מאורח חיים חדש, שכולל דיאטה אחרת עם הרגלי אכילה נכונה (שמירה על שעות הארוחה והימנעות מארוחות ג'אנק וכדומה), עם הקפדה על שינה מספקת ועל פעילות ספורטיבית מותאמת וקבועה.

הורדת מסת שומן

ירידה נכונה במשקל, כזאת שתהיה בריאה ותשמר לאורך זמן – דורשת הורדה במסת השומן ולא הורדה במסת שריר או בנוזלים, שתפחית משקל אבל תזיק לגוף. המשטר התזונתי כמו גם המשטר הספורטיבי צריכים להבנות על ידי מומחה, לאחר אבחון מעמיק של נתוני הגוף, כדי שהשילוב בין תזונה לספורט באמת יניבו את הפירות הרצויים. מרכיבי התזונה הנכנסים לגוף בארוחות צריכים לתאום את הקלוריות שהגוף שורף ובמקביל, אימוני הספורט צריכים לכלול די פעילות אירובית המשולבת בתרגילי כוח. שילוב נכון בין פעילות אירובית לתרגילי כוח מאפשרים שריפת שומנים תוך שמירה וחיזוק השרירים.

אודות המחבר:
דוקטור נסטור ליפובצקי הינו דיאטן קליני החל משנת 1986 והינו אחד מהדיאטנים הקליניים המובילים בתחום התזונה בארץ. במסגרת טיפולי המרפאה נכללים הנושאים הבאים: תזונה לספורטאים, תזונת ספורט, הורדת כולסטרול, טיפול באכילה מופרזת וסיוע במקרים של השמנה וסוכרת. מטרת הטיפול הינו לשמור על אורח חיים בריא לאורך זמן ותזונה נכונה.